W listopadzie w czasie wizyty uczniów z Holandii i Chorwacji rozpoczęliśmy międzynarodową współpracę w związku z projektem From Globe to Erasmus. Charakteryzowaliśmy wówczas różnice i podobieństwa między środowiskiem w naszych regionach, aby móc lepiej wdrożyć się do następnego etapu. W grudniu zostaliśmy podzieleni na grupy międzynarodowe (po 2 osoby z każdego kraju). Każda grupa miała za zadanie przedstawić wpólne pytanie badawcze na temat uzgodnionego i zaobserwowanego wspólnie problemu środowiskowego oraz ustalić hipotezę. Nasze dyskusje nad pomysłami oraz liczne prace związane z zadaniem wykonywaliśmy w języku angielskim, do komunikacji wykorzystaliśmy e-maile, eTwinning oraz social media.
W styczniu przeszliśmy do badań i pomiarów poszczególnych elementów środowiska (hydrosfery, atmosfery, biosfery), tych które w grupach wynikały z pytania badawczego. Poszczególne grupy u siebie w kraju prowadziły dokładnie takie same obserwacje, aby później można było porównać wyniki i sprawdzić postawioną hipotezę. Grupy zajmowały się mierzeniem parametrów wody m.in. w Nysie Kłodzkiej, Białej Głuchołaskiej, w Jeziorze Nyskim, a także parametrów opadów i wody w kranie. Badaliśmy pH i temperaturę wody, tlen, NO2, NO3, PO4, Fe oraz twardość wody. Inne grupy zajęły się m.in. badaniem zanieczyszczeniem powietrza (P2,5 oraz P10 na podstawie danych z https://airly.eu/map/en/), sprawdzaniem czy w naszych miastach jest "wyspa ciepła" i innymi ciekawymi zagadnieniami. Swoimi badaniami objęliśmy duży obszar Nysy i okolic (mapa poniżej). Badania prowadziliśmy za pomocą sprzętu wykorzystywanego w programie Globe w szkole. Korzystaliśmy również z globowych protokołów, które były dostosowane do zadań danej grupy. W tym miesiącu przechodzimy do ostatniego etapu naszej pracy. Będziemy podsumowywać własne wyniki badań, a następnie porównywać je z grupami zagranicznymi. Analiza zebranych danych pozwoli nam zweryfikować postawioną na samym początku hipotezę i odpowiedzieć na pytanie: czy dobrze rozumiemy zależności w środowisku? czy właściwie oceniamy w nim przyczyny i skutki działalności człowieka? W ostatnim tygodniu marca po 3 miesiącach współpracy czeka nas wyjazd do Holandii, na którym podsumujemy całą dotychczasową pracę nad projektem.
Poniżej zamieszczone zdjęcia przedstawiają wykonywanie badań wody z Nysy Kłodzkiej przez grupę, w której pracują Julia Wronka i Karolina Tatłak (II jg2). Z naszej szkoły w tym roku szkolnym w projekcie uczestniczy około 70 uczniów, głównie z klas II jg1, II jg2 oraz I jg1.