Sieć EURES rozpoczęła kampanię informacyjną skierowaną do młodych ludzi pod nazwą Jobs for young people – Praca dla młodych. Kampania trwa do lutego 2023 r. Jej celem jest zwiększenie świadomości na temat usług EURES wśród młodych absolwentów i studentów oraz ich pracodawców.
Komisja Europejska (KE) przyznała, że pandemia COVID-19 pozbawiła młodych ludzi wielu możliwości, a wysokie wskaźniki bezrobocia wśród tej grupy nadal świadczą o tym, że jest to wyzwanie dla państw członkowskich.
Aktywność zawodowa młodych ludzi w Polsce pozostaje niska, co w znacznej mierze wynika z kontynuacji przez nich kształcenia. Szczególny spadek aktywności młodych zanotowano w 2020 r., kiedy to odwrócona została obserwowana dotąd tendencja wzrostowa - współczynnik aktywności zawodowej osób w wieku 15-29 lat zmniejszył się w Polsce z 54,4% w 2019 r. do 51,6% w 2020 r. Nie jest to sytuacja zaskakująca, bowiem ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej wprowadzane w obliczu pandemii znacznie silniej dotknęły osoby młode, często zatrudnione na niestabilnych umowach o pracę, i to nie tylko w Polsce ale w większości krajów.
W związku z tym KE zobowiązała się wesprzeć młodych ludzi, a nadrzędnym celem jest wspieranie ich rozwoju. Europejski Rok Młodzieży jest realizowany równolegle z działaniami w ramach #NextGenerationEU, zapewniając młodzieży nowe spojrzenie na jakość zatrudnienia, kształcenia i możliwości szkolenia.
W tym kontekście kampania ma na celu podniesienie świadomości wśród młodych ludzi na temat usług sieci EURES oraz zwiększenie liczby młodych korzystających ze wsparcia EURES przede wszystkim w zakresie dostarczania informacji na temat bezpiecznego poszukiwania pracy na unijnym rynku pracy, możliwości wsparcia podczas i po rekrutacji, zwróceniu uwagi na umiejętności i miejsca pracy, na które jest popyt oraz na tendencje na rynku pracy, które mogą pomóc im w dokonywaniu świadomych wyborów zawodowych.
"Kampania komunikacyjna EURES skierowana do młodych ludzi zyskała na znaczeniu w kontekście Europejskiego Roku Młodzieży. W 2022 roku skupiamy się na zapewnieniu młodym ludziom większej liczby lepszych możliwości. Dzięki kampanii EURES na rzecz młodzieży z przyjemnością wspieramy podnoszenie świadomości na temat usług EURES wśród młodych absolwentów i studentów, a także pracodawców poszukujących młodych pracowników" – powiedział Cosmin Boiangiu, dyrektor wykonawczy Europejskiego Urzędu ds. Pracy.
W trakcie kampanii EURES publikuje posty w mediach społecznościowych używając #EURES4Youth.