Zapraszamy na finisaż wystawy dwóch dzieł mistrzów malarstwa europejskiego, która odbędzie się 11 maja (sobota). W programie m.in. koncert w wykonaniu Krystyny Man Li Szczepańskiej wraz z córkami oraz prelekcja Adriany Zalewskiej-Wąsowicz. Wystawa pod patronatem honorowym starosty nyskiego Andrzeja Kruczkiewicza.
Wystawa dwóch obrazów z kolekcji prywatnej stanowi zderzenie dwóch odrębnych tradycji malarskich: hiszpańskiej i flamandzkiej. Przedstawicielem pierwszej z nich jest jeden z najsłynniejszych artystów europejskich, sewilski malarz doby baroku - Bartolomé Estéban Murillo (1617-1682) wraz z warsztatem. Obraz „Chłopcy z melonem i winogronami” (ok. 1650 r.) jest znakomitym przykładem dzieł poruszających tematykę rodzajową. Dzieło prezentowane na wystawie stanowi ilustrację dramatycznego zjawiska, jakim było pojawienie się na ulicach Sewilli wielu przymierających głodem dzieci, osieroconych na skutek epidemii dżumy, która nawiedziła miasto w 1649 roku. Obraz ukazuje dwóch ubogo odzianych chłopców, którzy z braku środków na zakup drogiej wówczas wody, zaspokajają pragnienie dzięki soczystym owocom, jakie udało im się zdobyć.
Murillo znany jest przede wszystkim z przedstawień religijnych, w szczególności pełnych słodyczy i wdzięku wizerunków „Immaculaty” (Niepokalanej). Ikonografię Niepokalanie Poczętej Maryi - jako młodej, pięknej kobiety, w białej sukni i błękitnym płaszczu, stojącej na półksiężycu lub kuli ziemskiej oplecionej wężem – Murillo utrwalił swoją twórczością w całej Europie. Jednym z odniesień do tego właśnie wizerunku jest hiszpańska rzeźba „Immaculaty” z przełomu XVII/XVIII wieku, ze zbiorów Muzeum Powiatowego w Nysie, którą również na wystawie można podziwiać.
Tradycje malarstwa flamandzkiego reprezentuje obraz „Porwanie Prozerpiny” (ok. 1600 r.) autorstwa Jana Brueghla starszego (1568-1625), zwanego Aksamitnym, który był członkiem słynnej malarskiej rodziny - synem Piotra Bruegla starszego oraz bratem Piotra Brueghla młodszego - przy udziale Hendrika van Balena (1575-1632). Treść obrazu nawiązuje do wątku mitologicznego, zilustrowanego we wnętrzu otchłani, inspirowanym architekturą Koloseum. Obraz stanowi znakomity przykład erudycyjnego i rebusowego zarazem flamandzkiego malarstwa gabinetowego (kolekcjonerskiego), pełnego wieloznacznej symboliki oraz skomplikowanej ikonografii odwołującej się do koncepcji alchemicznych i neoplatońskich idei.