Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Nysie działa wyłącznie na rzecz mieszkańców Powiatu Nyskiego.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów ma swoje biuro w Starostwie Powiatowym w Nysie (ul. Piastowska 33). Przyjmuje interesantów codziennie, w godzinach pracy urzędu.
Do zadań rzecznika należy w szczególności:
- zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony interesów i praw konsumentów;
- Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- Współdziałanie z właściwym miejscowo delegaturami Urzędu, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- Wykonywanie innych zadań określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów:
- nie ma uprawnień kontrolnych;
- nie orzeka w sprawach;
- nie wydaje nakazów;
- nie wydaje zakazów;
- nie nakłada kar.
Rzecznik nie udziela pomocy prawnej podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą lub zawodową bowiem zgodnie z art 211 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.