1. NAZWA PROJEKTU:
"ZINTEGROWANY TRANSPORT SUBREGIONU POŁUDNIOWEGO – ETAP I"
Projekt realizowany na podstawie umowy o dofinansowanie Nr RPOP.03.01.01-16-0003/16-00 z dnia 30.06.2017 r. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020 w ramach Osi priorytetowej III-Gospodarka niskoemisyjna, Poddziałania 3.1.1 – Strategie niskoemisyjne w miastach subregionalnych.
2. OKRES REALIZACJI PROJEKTU:
01.10.2016 – 31.12.2018
3. WARTOŚĆ PROJEKTU:
Całkowita wartość projektu: 33 090 296,19 zł
Wartość wydatków kwalifikowanych: 32 867 001,19 zł
Dofinansowanie ze środków EFRR: 27 936 950,70 zł
4. OPIS PROJEKTU:
Przedstawiony do realizacji projekt stanowi odpowiedź władz samorządowych Subregionu Południowego województwa opolskiego tj. Powiatu Nyskiego - Lidera i i 3 partnerów: Powiatu Prudnickiego, Gminy Głubczyce i Powiatu Głubczyckiego, na konieczność realizacji zadań z zakresu ograniczenia niskiej emisji. Podstawą do podjęcia decyzji o realizacji takiego przedsięwzięcia były potrzeby naszego otoczenia ustalone na podstawie przeprowadzonej analizy społecznej.
Za cel główny projektu przyjęto wzrost jakości życia mieszkańców i poprawę stanu powietrza Subregionu Południowego poprzez wdrożenie działań na rzecz zrównoważonej mobilności. Niniejszy cel główny zostanie zrealizowany przez następujące cele szczegółowe:
- Rozwój infrastruktury dla niezmotoryzowanego transportu indywidualnego poprzez budowę i przebudowę ciągów pieszo-rowerowych.
- Rozwój infrastruktury przeznaczonej do korzystania z transportu publicznego poprzez budowę zatok autobusowych, wiat przystankowych oraz towarzyszących im miejsc postojowych przeznaczonych do pozostawienia samochodu lub roweru i przesiadki w środek komunikacji miejskiej (systemy „Parkuj i jedź” i „Bike&Ride”).
- Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez budowę i przebudowę ciągów pieszo-rowerowych.
- Ograniczenie emisji zanieczyszczeń do środowiska poprzez zakup nowoczesnego taboru autobusowego.
- Utworzenie Centrum przesiadkowego.
W ramach działań projektu przeprowadzone zostaną:
POWIAT NYSKI
- przebudowa układu drogowego ul. Piastowskiej w Nysie,
- budowa parkingu podziemnego jednokondygnacyjnego umożliwiającego zaparkowanie 65 pojazdów,
- utworzenie miejsc postojowych z parkowaniem równoległym tworzącym łącznie 150 miejsc postojowych,
- utworzenie parkingów bike&ride oraz park&ride,
- utworzenie zatok autobusowych z peronem i wiatą dla podróżnych,
- utworzenie ścieżki rowerowej i ciągów dla pieszych,
- zakup niskoemisyjnego taboru dla transportu publicznego w ilości łącznie 8 sztuk autobusów tj. 7 zasilanych silnikiem diesla i 1 elektryczny.
- prace towarzyszące obejmujące swoim zakresem: oświetlenie, odwodnienie, kanalizację, sieć energetyczną i teletechniczną, zieleń i małą architekturę,
POWIAT GŁUBCZYCKI
- przebudowa dworca autobusowego w Głubczycach na "Punkt przesiadkowy" w tym perony autobusowe z wiatami,
- utworzenie ścieżki rowerowej,
- utworzenie ciągów komunikacji pieszej,
- utworzenie parkingu bike&ride, park&ride,
- zakup niskoemisyjnego taboru dla transportu publicznego tj. 3 midi autobusy zasilane silnikiem diesla.
POWIAT PRUDNICKI
- przebudowa ul. Kolejowej w Prudniku wraz ze skrzyżowaniem z ul. Nyską ,
- utworzenie ciągów pieszych i rowerowych,
- przebudowa chodnika na ścieżkę pieszo-rowerową,
- przebudowa przystanków,
- prace towarzyszące tj. wykonanie zjazdów na posesje oraz wykonanie kanalizacji deszczowej.
GMINA GŁUBCZYCE
- przebudowa jezdni Alei Śląska,
- przebudowa ciągu pieszo rowerowego,
- przebudowa ścieżki rowerowej wraz z ciągiem pieszym,
- utworzenie nowych miejsc postojowych,
- wykonanie infrastruktury towarzyszącej tj. kanalizacji deszczowej, przyłącza elektroenergetyczne z oświetleniem terenu oraz zamontowane elementy małej architektury.
Efektem końcowym realizacji wspólnego, zintegrowanego projektu będzie uzyskanie następujących produktów:
- ok. 2,1 km przebudowanych dróg,
- 11 sztuk zakupionych jednostek taboru pasażerskiego w publicznym transporcie zbiorowym komunikacji: 10 z silnikiem disla,1 z silnikiem elektrycznym,
- 2,35 km wybudowanych dróg dla rowerów,
- 0,2 km przebudowanych dróg rowerowych,
- 7 wybudowanych obiektów Bike&Ride,
- 114 szt. stanowisk postojowych w wybudowanych obiektach Bike&Ride,
- 5 obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- 8 wybudowanych obiektów "parkuj i jedź,
- 274 miejsc postojowych w wybudowanych obiektach "parkuj i jedź"
- 11 szt. miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych w wybudowanych obiektach "parkuj i jedź",
- 1 wybudowany zintegrowany węzeł przesiadkowy.