Ewidencja stowarzyszeń zwykłych
Na podstawie art. 40b ust.4 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach ( Dz.U. z 2015r. poz.1393) Starosta Nyski jako organ nadzoru udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej ewidencję stowarzyszeń zwykłych.
Ewidencja stowarzyszeń zwykłych jest prowadzona na podstawie Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów. ( Dz.U z 2016r., poz. 644).
Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji (art. 40a ust. 1). Starosta dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od złożenia wniosku. Jeśli wniosek zawiera braki, może wezwać do ich uzupełnienia. Termin na uzupełnienie to 14 dni.
Stowarzyszenia zwykłe zarejestrowane przed dniem 20 maja 2016 roku, zgodnie z ustawą z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach oraz niektórych innych ustaw ( Dz.U. z 2015r. Poz. 1923) mogą:
-
dostosować swoje regulaminy i zasady działania do nowych przepisów i uzyskać wpis do nowej ewidencji prowadzonej przez starostę (art. 8 ). Dostosowując regulaminy będą mogły w różnym stopniu skorzystać z możliwości, jakie oferuje nowelizacja ustawy. Stowarzyszenia zwykłe działające na podstawie przepisów dotychczasowych są obowiązane dokonać wpisu do ewidencji w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji. Ostateczny termin na uzyskanie wpisu do ewidencji przypada na dzień 20 maja 2018 roku. Dopóki nie dokonają wpisu, działają na podstawie starych zasad
albo
-
nie dostosowywać regulaminów i nie uzyskiwać wpisu: stowarzyszenie zwykłe, które w wyznaczonym terminie nie uzyska wpisu do ewidencji zostanie rozwiązane z mocy prawa (art. 10). Nie będzie miało znaczenia ani to, że stowarzyszenie prężnie działa, ani to, że założono je np. 20 lat temu. Ustawa określa jasno: brak wpisu równa się rozwiązanie stowarzyszenia z mocy prawa.
Wydział Bezpieczeństwa i Polityki Społecznej
tel. 77 408 50 11